fredag 27. mai 2016

Handle vin på nett?

Tirsdag 31. mai lanseres Vinmonopolets nye nettsted. Her er det gjort store forbedringer og moderniseringer i forhold til dagens løsning. Sidene har tydeligere nett-butikk preg med bilder av flaskene og en mer synlig handlekurvknapp. Søkefunksjonen er mye bedre, og man kan lage lister over favoritter og viner man vil huske på til senere. Det kommer også en ny app der du blant annet kan skanne hylleforkanten å få opp all informasjon om vinen.

Nordmenn liker å handle på nett. Vi bruker 69 milliarder kroner i året på 57 millioner kjøp forteller rapporten E-handel og forbruker 2015, utgitt av Virke som i rapporten erklærer nordmenn for europamestere i e-handel. Men vi handler ikke mye vin på nett. I fjor hadde Vinmonopolets nettbutikk i underkant av 150 000 ordre som i liter kun utgjør litt over 1 % av Vinmonopolets totale salg. Med over 9 millioner besøk på nettsiden burde det resultere i flere kjøp. Varene henter du etter en ukes tid (+/– noen dager) i ditt lokale polutsalg og det koster ingen verdens ting. Det er gratis. For kunden i hvert fall. Det er jo helt suverent. Så hvorfor handler vi ikke mer i Vinmonopolets nettbutikk?

Mulige årsaker kan være at man ikke vet at Vinmonopolet har nettbutikk, at man tror det blir dyrere eller at man er nødt til å bestille en hel kasse. Men slik er det ikke. Vinmonopolet har nettbutikk, det koster ingenting med mindre man velger levering på døra og man trenger ikke bestille et visst antall flasker. Hvis det eneste man ønsker å bestille er en 5 cl miniatyrflaske av Bache Gabrielsen Tre kors så er ikke det noe problem. Problemet er for min del å ha vett til å begrense handelen så ikke det blir tre kasser ut av de to flaskene jeg hadde tenkt å bestille.

I nettbutikken ligger også hele det spennende bestillingsutvalget og venter med alle sine små og store skatter. Vinmonopolet tar gjerne æren for det store vareutvalget vi har i Norge, men importørene bør, om ikke annet, få et klapp på skulderen fordi de gidder å ha så mange viner i bestillingutvalget. Med vår strenge alkohollovgivning, spesielt i forhold til reklame, er det et sjansespill om disse vinene klarer å oppnå gode salgstall eller om de blir liggende å støve ned på et grossistlager for tilslutt å ende opp i ei tilbudsliste før den blir gåen. Skal importørene fortsette med dette er vi nødt til å bestille vinene som ligger der.  Men det er det mange som ikke er komfortable med. Hvor mange ganger har du ikke lest om en vin du vil prøve, men har slått det fra deg fordi vinene ikke sto i polhyllen? – Vi kan godt bestille den for deg, sier den smilende polansatte, men det vil du ikke. Det er jo så mye bry. Men i nettbutikken er ikke det fryktede bestillingsutvalget skummelt i det hele tatt. Vinene står jo i nettbutikk-hyllen, og er din med et lite klikk. Jeg gleder meg til å utforske de nye nettsidene, og de små glimtene jeg har sett virker svært lovende.

Merk at Vinmonopolets eksisterende nettbutikk er stengt mandag og deler av tirsdag i forbindelse med overgangen til den nye nettløsningen.


Tallmateriale er hentet fra Vinmonopolets årsberetning for 2015

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar