torsdag 9. oktober 2008

Lego på ville veier

I går var jeg på kino med barna på 8 og 10. Vi så Wall-e, animasjonsfilmen fra Pixar og Disney. Før filmen var det reklame. Ikke unormalt akkurat det, men jeg all denne reklamen bombaderte mine to små med kynisk PR for leketøy de måtte ha i 15 minutter. Lego i alle former og fasonger fylte skjerm, hode, ører og sjel med en intensitet så selv mamma fikk lyst på en bionicle og en kjempestor borg i Lego Castle serien. Rundt i salen hørtes spredte "Å, mamma, jeg ønsker meg den... og den... og den også..."-kommentarer. Innimellom leketøyet var det godteri-reklame. Myntet på barna det også. Er det riktig å utsette våre små for et slikt kjøpepress? Burde ikke denne reklametiden før en barnefilm heller fylles med et positivt budskap om sunne verdier, vennskap, miljø og andre framtidsdrømmer enn de drømmene som krever et VISA-kort for å oppfylles?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar